Palvelukeskus Helsingin noin 1400 työntekijästä 90 % on lähityössä tuottamassa päivittäin palveluja kaupunkilaisille sairaaloissa, kouluissa, päiväkodeissa, aulapalveluissa sekä hoiva- ja puhelinpalveluissa. Erityisesti tänä vuonna työntekijöiden jaksamista on nähty tarpeen tukea monin tavoin, jotta tärkeistä palveluista huolehtiva henkilöstö voisi työssään hyvin myös jatkossa. Yksi toimenpiteistä on marraskuussa vietettävä Kehukuukausi, jonka kehuilla ja kiitoksilla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia.


Palvelukeskus Helsingin noin 1400 työntekijästä 90 % on lähityössä tuottamassa päivittäin palveluja kaupunkilaisille sairaaloissa, kouluissa, päiväkodeissa, aulapalveluissa sekä hoiva- ja puhelinpalveluissa. Erityisesti tänä vuonna työntekijöiden jaksamista on nähty tarpeen tukea monin tavoin, jotta tärkeistä palveluista huolehtiva henkilöstö voisi työssään hyvin myös jatkossa. Yksi toimenpiteistä on marraskuussa vietettävä Kehukuukausi, jonka kehuilla ja kiitoksilla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia.

- Kehukuukausi on hyvän mielen kampanja, jonka tarkoituksena on nostaa esille työkavereita, työporukoita ja onnistumisia työyhteisöstämme vuoden pimeimpään aikaan. Haluamme kannustaa työyhteisössä siihen, ettei kehujen ja kiitosten tarvitse aina välttämättä tulla esihenkilöiltä, vaan esimerkiksi asiakkaiden ja kollegojen kiitokset lämmittävät mieltä erityisesti ja niitä voivat antaa kaikki, kertoo Palvelukeskus Helsingin henkilöstöpäällikkö Jaana Bruce.

Kehukuukausi järjestettiin ensi kertaa Palvelukeskus Helsingissä viime vuonna, jolloin se sai henkilöstöltä positiivisen vastaanoton. Nyt kuukautta vietetään toistamiseen ja kehuja on kertynyt tähän mennessä satoja.

- Kehuilla ja kiitoksilla on valtava voima, erityisesti tänä vuonna, kun työ on vaatinut jokaiselta joustamista ja paljon itsensä ylittämistä, kun olemme tuottaneet nopeasti täysin uudenlaisia palveluja kaupunkilaisille. Kehujen antamiseen ei ole juuri tarvinnut houkutella, sillä aiheita niihin on paljon. Haluamme niillä myös muistuttaa jokaisen työn tärkeydestä osana palveluketjua, Bruce sanoo.

Mukavat työkaverit ovat Palvelukeskus Helsingissä myös tutkitusti työn vakauden ja merkityksellisyyden ohella yksi tärkeimmistä motivaatiotekijöistä, joista on syytä pitää huolta, vaikka arjen kiireessä kiitokset saattavat helposti unohtua.

– Nyt kun ihmiset ovat paljon erillään, kehut ja kiitokset luovat myös yhteisöllisyyttä ja me-henkeä. Aiomme ehdottomasti jatkaa Kehukuukauden perinnettä myös jatkossa, Bruce summaa.

Voit antaa meille palautetta joka päivä täällä.


Ajankohtaista

Helsingille #BuildingLife-lähettiläs

#BuildingLife on kymmenen eurooppalaisen kestävän rakennetun ympäristön yhteistyöverkos...

Helsinki pilotoi energiatehokkuuskumppanuutta Caverionin kanssa – pilottien tavoitteena 30 % vähennys CO2-päästöissä

Helsinki pilotoi uutta energiatehokkuuskumppanuusmallia Myllypurossa sijaitsevan Liikun...

Kaupunki lisää kiinteistöjensä energiaremontteja

Helsingin kaupungin Hiilineutraali Helsinki 2035 -ohjelma on tiukka, ja sen tavoitteide...

Vanhankaupunginlahden merikotkat tarvitsevat taas pesimärauhan

Helsinkiläisiä viime vuonna suuresti ilahduttanut Vanhankaupunginlahden merikotkapari n...